Social media
Oczywistym jest, że aby rozwijać swoją działalność w drugiej dekadzie XXI wieku trzeba udzielać się w mediach społecznościowych. Dzięki temu rozwija się rozpoznawalność marki, buduje się jej pozytywny wizerunek i nawiązuje kontakt z klientem. To z kolei wpływa na sprzedaż.
Obecnie najważniejsze kanały do prowadzenia social media marketingu to Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube i TikTok. Podczas tworzenia kampanii marketingowych nie można zapomnieć o uwzględnieniu tych kanałów komunikacji. Choć można powiedzieć, że treści, jakie są zamieszczane na tych portalach są zróżnicowane i uniwersalne, to charakter poszczególnych portali determinuje inną formę komunikatu. Na przykład długi wpis blogowy dobrze się spisze na LinkedIn lub w niektórych formach Facebooka, ale nie sprawdzi się w warunkach Instagrama czy TikToka.
Każdą kampanię prowadzoną na social mediach należy rozpocząć od rozpisania strategii , która uwzględnia, jakie kanały zostaną wykorzystane, jakie narzędzia zostaną użyte, z jaką częstotliwością będzie udostępniany kontent i jaki ma być charakter prezentowanych treści. Następnie należy przygotować materiały, jakie zostaną umieszczane w sieci. W związku z tym trzeba stworzyć odpowiednie grafiki, animacje i teksty, jakie będą towarzyszyć elementom wizualnym. Kolejnym krokiem jest zaplanowanie, kiedy mają zostać zamieszczone poszczególne wpisy. W przypadku TikToka, który stanowi głównie medium z wideo należy rozpisać kontent o nieco innym, vlogowym charakterze. Częstym błędem jest przenoszenie trendów jednego medium na drugie, co bardzo rzadko skutkuje pozytywnym odbiorem.
Dobrym rozwiązaniem podczas kampanii z wykorzystaniem social mediów jest rozpoczęcie współpracy z influencerem. Działalność influencera buduje zaufanie do marki i gromadzi wokół niej społeczność. Jest to bardzo ważne, ponieważ zapewnia to stałych klientów, którzy są najcenniejsi. Nie tylko zapewniają stały dochód, ale ich zaufanie do marki nadaje jej wiarygodności także w oczach potencjalnych klientów.
Sam kontent to jednak nie wszystko. Niezbędne jest moderowanie profili, aby pilnować, czy na przykład w komentarzach nie pojawiają się niechciane treści. Aby zajmować się tym należy bardzo uważać i precyzyjnie rozróżniać, co jest konstruktywną opinią, a co na przykład hejtem. Do ocenienia tego potrzeba bardzo dobrego zaznajomienia z tematem i wyczucia.
Dodatkowo ważne jest, aby prowadzić monitoring profilu. Na przykład sprawdzać, jaki rodzaj kontentu jest najlepiej przyjmowany przez konsumentów, jaka grupa społeczna najchętniej obserwuje profil. Na podstawie takich danych można ulepszać jakość kontekstu i kierować go do grupy, dzięki której zbierze się większą społeczność.